Sneeuw, trouwerij en verkiezingen - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu Sneeuw, trouwerij en verkiezingen - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu

Sneeuw, trouwerij en verkiezingen

Door: Alida

Blijf op de hoogte en volg Alida

28 November 2010 | Moldavië, Chisinau

De eerste sneeuw is gevallen!!

Vanochtend schijnt de zon en is de lucht stralend blauw. Totaal anders dan gisterochtend. Toen werd ik wakker in een witte wereld! Het sneeuwde, en niet zo’n beetje ook. Het type sneeuw dat in Nederland voor grote chaos op de wegen zou brengen. Grote vlokken dwarrelde naar beneden en er lag al een paar centimeter sneeuw. Heel Chisinau lag onder een witte deken, prachtig!
Het was een bijzondere dag (en niet alleen vanwege de eerste sneeuw), het was de trouwerij van Michaela en Lilian. Vorige maand zijn ze in Oostenrijk getrouwd, en gisteren hadden ze een feestje in Moldavië. De trouwerij zou beginnen om 12 uur, maar rond kwart voor één kwam het bruidspaar met de 2 bruidsdames en de 2 bruidsheren dan ook echt binnen. Het was trouwens een echte OM-bruiloft. Zowel het bruidspaar, als de bruidsdames en –heren en de ceremoniemeester werken allemaal bij OM.
Een klein beetje trouwerijen-moe is het team trouwens wel aan het worden. In ruim 1 jaar tijd hadden we 6 trouwerijen van mensen uit ons team. Op dit moment is er nog een stel dat trouwplannen heeft, maar die laten nog wel even op zich wachten en hebben het voor de volgende zomer gepland.
Toen ik thuis kwam heb ik nog even met Katrin kunnen kletsen. Het internet is soms echt een uitkomst! Zij woont al weer meer dan anderhalf jaar in Oostenrijk. Is afgelopen mei getrouwd en inmiddels ook zwanger. Het is bijzonder dat we toch contact kunnen blijven houden ook al leven we beiden zo verschillende levens!
Over contact houden en internet gesproken: deze week had ik een filmpje over mij via skype aan iemand van de gemeente gegeven. Dus als het goed is hebben de mensen in mijn kerk in Haarlem mij vandaag kunnen zien!
Ik zit me net te bedenken dat het eigenlijk wel goed is dat alle sneeuw weer gesmolten is. Vandaag zijn de verkiezingen er, en ik hoop dat zoveel mogelijk mensen de tijd en moeite nemen om echt te gaan stemmen. Ben benieuwd wat de mening van de Moldaven nu is: Communisten of liberalen? Er is behoorlijk veel reclame gemaakt voor deze verkiezingen. Waaronder hele leuke spotjes zoals van een jongen die zijn moeder ziet eten, maar zelf niet mag eten omdat hij nog niet gestemd heeft (eerst stemmen dan pas eten!) en van een paar communistische bejaarden die op een bankje zitten te praten over de toekomst van de jeugd (hoe weten zij nu wat goed voor hen is, laat het stemmen maar aan de ouderen over, die weten het veel beter).

• 29 November 2010 - 09:30

Mama:

hoi alida,
    het was inderdaad leuk om in de zendingsdienst je "in leve de lijve" op het filmpje te zien. Wat een mooi werk doe je daar toch in Moldavië en wat stralen die kinderkopjes en jullie als jullie met het kinderwerk bezig zijn! Veel succes nog de laatste maanden en Gods Zegen bij alles wat je doet en nog moet doen...
    Ook een goede decembermaand toegewenst.