Russisch leren - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu Russisch leren - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu

Russisch leren

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Alida

06 Maart 2009 | Moldavië, Chisinau

Weet je nog hoe het was toen je in groep 3 leerde lezen? Hoe je iedere dag thuis kwam met weer een nieuwe letter die je had geleerd? En hoe je iedere week meer en meer woordjes kon lezen op straat, in de keuken en in de reclamefolders? Hoe tekentjes die er altijd al waren ineens iets betekende en hoe het jou lukte om het te ontcijferen!
Misschien ben je het vergeten. Misschien moet je het maar eens aan je moeder vragen hoe dat was toen jij net leerde lezen, want ik denk dat veel moeders dat nog wel weten.

Ik voel me zo af en toe als een kind wat net leert lezen. In Russisch wel te verstaan. Op YouTube heb ik wat lessen ontdekt van een Russische meneer die het cyrillische alfabet aanleert. Zo af en toe bekijk ik een lesje en leer ik weer wat letters erbij. In de bus (iedere dag bij elkaar zo’n 2.5 uur) heb ik genoeg tijd om te oefenen met lezen. Iedere dag ontdek ik weer nieuwe woorden. Uit het niets ontcijfer ik het woord: E - Moldova of het woord: - privjet (wat hallo betekent.) Ineens beginnen de Russische tekens - die er vorig jaar ook al waren – betekenis te krijgen. Afgelopen zondag was ik een gedeelte van een Russisch liedje aan het ontcijferen. Ook de verkiezingsposters hebben voor mij geen geheimen meer! Al is het lezen natuurlijk wel iets anders dan het echt begrijpen! Want het is niet zo dat ik als ik straks alle letters ken ik ook Russisch heb geleerd. Daar wacht ik nog even mee, eerst een paar weken Roemeens, dan heb ik daarna nog genoeg tijd om een piepklein beetje Russisch te leren..

  • 06 Maart 2009 - 13:52

    Webmaster:

    sorry, voor de extra mailtjes, de titel was in het russisch, maar daar heeft de site geen zin in.

  • 06 Maart 2009 - 14:21

    Mama:

    hoi,
    Ik weet nog goed dat je naar groep 3 ging ...
    Én het lijkt dat je nu nog net zo leergierig bent. Leuk hoor...
    En kun je nu ook leesboekjes bij de bieb halen die op jouw woordenschat van Roemeens en Russisch aansluit??
    groetjes uit Haarlem en veel succes, aldaar!

  • 06 Maart 2009 - 19:16

    Klara:

    Beste Alida,

    Nee, jij kent me niet, evenmin als ik jou ken. Maar ik ben wel een beetje in je geïnteresseerd omdat jij mensen kent die ik ook ken, een echtpaar in Haarlem, die ook bij jou reageren. Ze hebben me beiden over jou verteld, toen jij een n8 in Budapest ( was het toch?) overnachtte vorige week, overnachtte ik bij hen...Misschien weet je inmiddels over wie ik het heb? Anders heb je fijn iets om uit te puzzelen...Of misschien reageren ze zelf wel op deze reactie...
    Ik volg je dus sinds afgelopen week, en had met name NU de behoefte om te reageren, omdat je over het russisch schreef, een taal waar ik 6 jaar lang op geworsteld heb en nu eindelijk een klein beetje onder de knie heb, let wel, in de gewone conversatie...Grammatikaal ben ik een stumper...

    Hartelijke groeten van mij, sterkte en zegen in je werk! EN bij je studie Roemeens, en wie weet nog es Russisch...

    groetjes,
    Klara


  • 06 Maart 2009 - 21:58

    Maaike:

    Waaah, ik kom weer voor het eerst op je site kijken, en wat een berg verhalen alweer!!! Ik vind het zó stoer dat je dit doet! En megafanatiek om al die onmogelijke talen te leren (Als ik het handschrift van één van m'n kids niet kan lezen, zeg ik altijd: "Wat is dit? Russisch?" Dat zegt genoeg toch?) Veeeeel plezier en succes met het leren!!
    Xxx Maaike

  • 09 Maart 2009 - 07:52

    Dorothé:

    Héél herkenbaar Alida, ik heb met net als jij gevoelt.. en klein kind!
    Maar alles went, dus heel veel succes met het leren, Paka! (=soort van Doei)of Daswiedanja (dag)

  • 30 Maart 2009 - 14:42

    Danara:

    Ik zou er echt een punthoofd van krijgen! Misschien ontwikkel je wel een taalknobbel en gaat het Engels je ook beter af?!
    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alida

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 592
Totaal aantal bezoekers 209341

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 24 Februari 2011

Aan't werk in Moldavië

Landen bezocht: