Anders dan gepland - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu Anders dan gepland - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu

Anders dan gepland

Door: Alida

Blijf op de hoogte en volg Alida

30 Oktober 2010 | Moldavië, Chisinau

Eigenlijk zou ik nu in een dorp zitten, zonder stromend water, zonder internet, met een groep Moldaven en buitenlanders de plaatselijke kerk helpen, in allerlei mogelijke dingen. Een jeugdavond organiseren, een oude mevrouw thuis helpen, bij een andere meneer wat hout hakken, een programma in een kleuterschool organiseren. Maar goed, in plaats daarvan zit ik dus in Chisinau. De bedoeling was namelijk dat ik als vertaler voor de buitenlanders mee zou gaan. En aangezien ze zich in een Russischtalig dorp bevinden, was het een beter idee om nog een weekje thuis te blijven en volgende week als vertaler dit team te versterken. Tegen die tijd zijn ze verkast naar een ander dorp waar de voertaal wél het Roemeens is.
Maandagochtend keek ik naar mijn computerscherm. Wat zou ik nu eens gaan doen? Ik had nog maar een klein lijstje over van dingen die ik nog moest afmaken, maar daar zou ik met een paar uur klaar mee zijn. En dan? Gelukkig kwam het werk vanzelf naar mij toe. Iemand herinnerde me eraan dat er nog wat uitgezocht moest worden met de souvenirs die we zomers altijd verkopen, en de secretaresse liet me niet met rust en bestookte me via skype met allerlei vragen en foto’s en filmpjes die ze nodig had voor een presentatie over het afgelopen half jaar voor de leiding.
Daar kwam bij dat ik er dinsdag plotseling achter kwam dat ik een start met de website kon gaan maken. Alle paswoorden bleek ik in mijn bezit te hebben, en het licht stond op groen, de teksten waren gecontroleerd op engelse spelfoutjes, dus wat hield me nog tegen?
Het is zo verschrikkelijk leuk werk, dat werken aan de website! Je vult wat dingen in, drukt op een paar knopjes en hup er verschijnt wat op de website. Ieder klein dingetje neemt veel tijd in beslag en het is vooral veel uitzoeken en uitproberen. Maar wat is het leuk om te ontdekken hoe een website er van achter uit ziet! (voor de kenners: ik werk met joomla. Geen ingewikkelde code’s dus.. meer een soort van uitgebreide blog) (zin om een kijkje te nemen? Het is nog heel erg in ontwikkeling, maar de site is www.md.om.org )
Wat trouwens nog steeds gaat zoals gepland is, is dat ik in 2011 Moldavie achter mij ga laten en terug naar Nederland kom. Ik heb al een beetje op internet rond gekeken naar goedkope vliegtickets. Ik kan het me niet voorstellen dat het over 4 maanden al zover is!!! Ik ben nog niet aan het afbouwen, wel probeer ik wat georganiseerder te helpen en dingen op papier te zetten zodat ik mijn werk straks makkelijker kan overgeven.

nog een paar voornemens voor de komende 4 maanden:
-iedere zaterdag een krant kopen én lezen (om mijn Roemeens te verbeteren en op de hoogte te blijven van wat er speelt)
-kooklessen met claudia (de 1e les hebben we overheerlijke pompoenensoep gemaakt!)
-twee keer per week Russisch leren (heb een goede website gevonden: www.livemocha.com die me daarbij gaat helpen.)


  • 31 Oktober 2010 - 14:48

    Janneke:

    He Alida,
    Wat gaaf om zo aan een website te bouwen! Ik kan het mij voorstellen dat je er enthousiast van wordt en steeds meer wilt leren van die truckjes.
    Ik heb net herfstvakantie gehad en was een paar dagen in Winterswijk waar het al volop herfst is. Prachtige kleuren, oranje, rood, bruin, geel en groene bladeren. Kleurrijk en vanuit het huis zagen we eekhoornen, veel vogeltjes en zelf konijnen. Helaas kregen we ook pech met de auto. Maar gelukkig is het allemaal goed gekomen. Gisteren was er bij ons in de gemeente een concert van Talitha Nawijn, een christelijk zangeres en zij sprak over het lied; zoals een hinde smacht naar stromend water. Zoek maar op bij youtube, als het lukt. Weetje dat een hinde/hert als er gevaar is zosnel mogelijk naar stromend water rent om zijn geur die de vijand ruikt te verwijderen. Dat is de vergelijking met ons als mens. Als wij het benauwd hebben, angstig dan mogen we rennen naar God en geeft ons warmte, liefde en kracht. Ik had het nog nooit zo gezien. Net als het lied: opw. 281 Als een hert dat verlangt naar water, zo verlangt mijn ziel naar u".
    Veel succes deze week met je website en alles erom heen! liefs en een dikke knuffel van mij,
    Janneke :)

  • 09 November 2010 - 22:29

    Saskia:

    Hey Alida,
    Het is alweer een tijdje geleden dat ik op je website ben geweest. Leuk om te lezen waar je nu zit en wat je doet. Gelukkig maar dat je ondanks de gewijzigde plannen toch je tijd goed kon besteden. :) En dat je alweer bijna naar Nederland komt... Veel succes en plezier nog de komende maanden!

    Groetjes uit Deventer!

  • 09 November 2010 - 22:36

    Saskia:

    O, en die website ziet er leuk uit, hoor, heb net even gekeken.. :) Kan me voorstellen dat het leuk is om em op te bouwen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alida

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 206976

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 24 Februari 2011

Aan't werk in Moldavië

Landen bezocht: