stroopwafelbakkers opgelet! - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu stroopwafelbakkers opgelet! - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu

stroopwafelbakkers opgelet!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Alida

05 Oktober 2008 | Moldavië, Chisinau

De laatste tijd kom ik er steeds meer en meer achter hoe Nederlands de lesboeken zijn die ik gebruik bij mijn lessen. Dit klinkt misschien een beetje vreemd maar ik zal het proberen om uit te leggen.

Want naast de taal zijn er zoveel ander dingen in de boeken die iets laten doorschemeren van de Nederlandse cultuur en gewoontes. Iets wat je vooral opvalt als je in het buitenland zit. En dan heb ik het niet alleen over de talloze keren dat er in de lesboeken geschreven wordt over “ons” land, want dat is wel een heel erg open deur.

Jada heeft een prachtig nieuw rekenboek van de methode “rekenrijk”. Het grappige is dat ik al wel eens eerder met deze methode heb gewerkt in een groep 4. Maar wat me nooit is opgevallen dat ze hier rekenen met dropjes en zakjes stroopwafels. De belevingswereld van het kind staat centraal. Ja, dat klopt. Ook hier horen de dropjes en stroopwafels bij het leven, alleen dan als een zeer gewild maar zeldzaam product.

Noa heeft komende week een leuke opdracht in haar taalboek. Een reclame maken voor een dropfabrikant. In de opdracht staat dat bijna iedereen wel drop lust, en dat er veel verschillende soorten drop zijn. Het is daarom belangrijk om een pakkende reclame te maken waardoor mensen dat dropmerk zullen gaan kopen. Na deze opdracht zijn we volgens mij weer helemaal voorbereid op Nederland. Het land waar er VERSCHILLENDE soorten dropjes te koop zijn.

Ja, af en toe is hier in Moldavië in een supermarkt ook wel eens drop te vinden. Dan de minst zoute versie en in een hele kleine oplage, laat staan dat er wat te kiezen valt.

Het goede nieuws is dat er binnenkort een auto uit Nederland komt met wat drop, stroopwafels en borrelnootjes. Dit lijkt misschien een beetje overdreven aangezien ik over 2 maanden zelf in de winkel in Nederland deze producten weer kan kopen. Maar aangezien ik alvast rekening houd met het Nederlandse spreekwoord: de laatste loodjes wegen het zwaarst, zal ik ze met open armen ontvangen.

Bovendien zijn de stroopwafels vooral voor mijn vrienden en vriendinnen hier. Ik heb hier nog niemand ontmoet die NIET van stroopwafels houd, dus als je op dit moment op de markt een stroopwafelbakker bent en van avontuur houdt heb ik hier een oproepje: kom naar Moldavië. Ik beloof je gouden bergen, aangezien ik wel zeker weet dat er een grote markt hiervoor is!

  • 05 Oktober 2008 - 20:18

    Gea:

    grappig om te zien dat al onze schoolboeken zo typisch Hollands zijn.. Heel veel plezier, moed en alles wat je in deze laatste loodjes hard nodig hebt. Koen,Gea en de meiden

  • 09 Oktober 2008 - 20:23

    Zus:

    Hey zus,
    Het je van Fulco al een blokkertas gekregen??
    :P
    Sophia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alida

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 207626

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 24 Februari 2011

Aan't werk in Moldavië

Landen bezocht: