Feestmaand - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu Feestmaand - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu

Feestmaand

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Alida

18 Oktober 2008 | Moldavië, Chisinau

Oktober is een soort van feestmaand in Moldavië. Door alle dingen die ik de afgelopen twee weken heb gedaan, heb ik amper tijd gehad om een leuk stukje te schrijven! Natuurlijk ben ik in mijn gedachten al wel de dagen aan het aftellen, en dagelijks bevind ik me weer in situaties waarmee ik met mijn terugkomst naar Nederland geconfronteerd wordt.

Allereerst hadden we vorige week vrijdag een heus christelijk rock-concert in Chisinau! The Outlanders gaven twee weken lang concerten en allerlei kerken in Chisinau kregen allemaal een avond toegewezen om verantwoordelijk te zijn voor de kaartverkoop en dergelijke. Door christenen in Moldavië wordt deze muziekstijl soms wel eens als zondig bestempeld, ook is dansen hier voor christenen een groot taboe, dus je snapt wel hoe revolutionair dit concert was! Er waren heel veel jongeren van verschillende scholen in Chisinau gekomen die na afloop natuurlijk allemaal hun engels wilden uitproberen om een praatje te maken met de rocksterren. Gelukkig was er voor ieder bandlid een vertaler aanwezig. Het was zo indrukwekkend om te zien hoe er na het concert in kleine groepjes werd nagepraat en verteld werd over Jezus. De muziek was trouwens wel goed! Tja, na bijna een jaar zonder goede live-muziek kan ik ook niet anders zeggen dan dat ik echt genoten heb. Vooral het laatste nummer was heel bijzonder, en toen heb ik me even niets aangetrokken van de niet-dansen-regel.

Vorig weekend was er ook het wijnfestival. Het heeft ook in de Metro gestaan, hoorde ik! Ik ben nog even door de straten heen gelopen. Tsja, wat moet ik zeggen. Het was weer lekker Moldavisch. Wat stalletjes waar je natuurlijk de wijn kon uitproberen en kon kopen en daarnaast wat podia met Moldavische muziek en dans.

Dinsdag was de hele stad weer omgebouwd voor Hramul Chisinaului. Dit feest was veel groter dan dat hele wijnfestival gebeuren. De hele hoofdstraat (Stefan Cel Mare) was afgezet en iedere school had een kraampje waar het alle mooie zelfgemaakte spullen kon uitstallen. Er zaten echt wel grappige ideeën tussen, dus ik heb heel wat foto’s gemaakt! Voor de rest waren er veel stalletjes waar je van alles kon kopen. Ook waren er veel podia met Moldavische zang en dans. Deze feestdag is een beetje te vergelijken met koninginnedag in Nederland. Alle scholen waren vrij en dat hebben wij toen ook maar gedaan! Samen met de drie meiden en een vriend van Fulco( die hier op bezoek was) ben ik dus de stad in gegaan.

Gister zijn we met bijna heel ons team naar het circus geweest. Circus Europa. De clowns waren niet heel erg grappig, de presentator was niet te verstaan en de pony’s waren erg zielig. Maar het was toch wel een leuk uitje!!!

  • 18 Oktober 2008 - 20:50

    Mama:

    hoi,
    Gezellig zo'n feestmaand.
    Ja wij hadden het gezien van die dansfeesten met wijnfestifal in Chisinau in de Nederlandse-Metro.
    Welk land weet ik niet meer,maar tijdens onze mooie reis door Italie/ Oostenrijk/ Tjechie/ Duitsland, onlangs, zagen we ook iedere dag een metro, ik geloof in Tjechie.En dat was dan gelijk leuk om daarin ook de weersberichten te zien met plaatjes erbij!

  • 18 Oktober 2008 - 22:01

    Marieske:

    Wijnfestival? Die hebben wij hier nu ook :D:D
    Na een aantal weken een Duits thema in het park te hebben gehad (met bier etc.), zijn het nu Franse weken met een wijnfestival! :)
    Huis ten Bosch of Moldavie... zo groot is het verschil niet :)

  • 20 Oktober 2008 - 13:56

    Karin:

    De herfst klinkt goed daar :) Net zo goed als hier: al de kleuren, geuren en diertjes! Ik ben helemaal blij vandaag; de zon schijnt, ik ben vroeg optgestaan en heb heerlijk de hele dag in de tuin gewerkt! Kikkers gered, takken kleiner geknipt en in de bak gedaan en ons terrasje ontkruid en schoongeveegd :) Heerlijk was het! Oh en niet te vergeten: ik heb de ramen gelapt :P

    Dikke kus
    Kato

    P.s. onze druiven zijn niet meer voor productie geschikt, dus de wijn zullen we uit de winkel moeten halen ;)

  • 23 Oktober 2008 - 13:45

    Danara:

    Eindelijk laat ik dan ook weer van me horen!
    Wat een gezelligheid daar in Moldavie, geen wonder dat je terug wilt! Ik zie uit naar je korte komst in Nederland!!
    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alida

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 206173

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 24 Februari 2011

Aan't werk in Moldavië

Landen bezocht: