Geen electriciteit! - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu Geen electriciteit! - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu

Geen electriciteit!

Door: Alida

Blijf op de hoogte en volg Alida

12 December 2010 | Moldavië, Chisinau

Koken zonder te kunnen ruiken is al een uitdaging op zich, ik verlaat bijna nooit de keuken en check de pepernoten in de oven iedere 2 minuten omdat ik bang ben dat het anders aanbrandt. Maar koken zonder te kunnen ruiken en zonder te kunnen zien is helemaal een uitdaging! Vorig weekend hadden we problemen met de electriciteit. En dan kom je erachter hoe lastig het is om zonder electriciteit te leven. Geen electriciteit betekent: geen licht (en dus is het donker om 5 uur), geen verwarming (en dus wordt het koud in huis), geen internet en geen stroom om je mobiel op te laden.
Gelukkig werkt het gasfornuis wel, en gebruiken we dit als warmte bron, bovendien brengt de versgevallen sneeuw ook licht met zich mee…
De hele week was het een beetje krakkemikkig met de electriciteit. Maandagavond en donderdagavond hadden we voor een paar uur geen stroom, en vrijdag de hele middag waren ze bezig met reperaties.
Dus tja, wat doe je dan in het donker? Alle waxinelichtjes in huis aansteken en uno spelen! (en omdat het verschil tussen groen en blauw niet meer te zien is, doen we gewoon alsof dat dezelfde kleur is.) En vrijdagmiddag hebben we ons kantoor maar verhuisd naar Stefanies huis, aangezien daar wel electriciteit was.
Ik kreeg net een telefoontje of ik voor een paar dagen kan komen vertalen in een dorp. Natuurlijk! Dus vanavond m’n tas inpakken en dan morgen met de bus naar het platteland. Best een uitdaging met deze kou! (en misschien valt er weer sneeuw??)