inburgeringstest - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu inburgeringstest - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu

inburgeringstest

Door: Alida

Blijf op de hoogte en volg Alida

22 Februari 2011 | Moldavië, Chisinau

Na drie jaar wonen in een ander land denk je dat je de cultuur al aardig begrijpt en redelijk bent ingeburgerd, toch?
De laatste week heb ik een paar situaties meegemaakt die als een soort inburgeringsexamen zouden kunnen functioneren. Ik ben bang dat ik gefaald ben. En jij?
Doe de test (met waargebeurde vragen!)
1) Na regen komt zonneschijn en na sneeuw komt modder. Telkens weer als de temperatuur boven nul komt verandert de onverharde weg in een modderpoel. Iedere dag loop je over deze weg naar je werk en dus kom je thuis met schoenen vol modder. Wat doe je?
(&)je maakt je schoenen gelijk schoon zodat je morgen met schone schoenen de deur uit kant
(%) Je vergeet om je schoenen schoon te maken en voelt je de volgende dag zo schuldig als je met die modderige schoenen in de stad rond loopt.
(@) Geen haar op je hoofd die er aan denkt om je schoenen schoon te maken. Zolang die weg nog modderig is begrijpt toch iedereen dat jou schoenen modderig zijn?

2) Met vrienden maak je vis klaar. Ze laten je zien hoe je de schubben en ingewanden moet verwijderen. Wat doe jij?
(@) Je verlaat de keuken nog voordat zij klaar zijn met uitleggen. Je moet nodig een telefoontje plegen. Natuurlijk kom je pas weer terug als de vis al in de pan ligt..
(&) je neemt het mes over en gaat gezellig keuvelend zelf de vis schoon maken, alsof je dat al jaren doet
(%) Je neemt de vis en het mes onwennig over en terwijl je de eerste schrubben verwijderd vraag je je hardop af wat de vis hier niet van denkt!

3) Tijdens de laatste 10 weekse zendingstraining in het najaar heb je weer veel nieuwe moldaven leren kennen. Eind december is iedereen weer naar huis gegaan. In begin februari krijg je een trouwkaartje in de bus. 2 mensen uit deze groep hebben verkering gekregen na afloop van de training en gaan eind februari trouwen. Wat is jouw reactie?
(%) Wow ik ben zo blij voor hen!
(@) wacht es even, ze hebben nog niet eens 2 maanden verkering. Is dit niet véél te snel om te gaan trouwen?
(&) en? Er trouwen iedere week mensen. Fijn voor hen.

4) Je hebt gepland om bij iemand langs te gaan die twee uur rijden van jou vandaan woont. Je bent er al heel lang niet meer geweest. Wat doe je?
(@)Je maakt 2 weken van te voren een afspraak
(&) Je belt diegene op als je bushalte staat en vraagt hoe je precies moet lopen naar hun huis.
(%) je belt twee dagen van te voren op hoe het met diegene gaat en polst gelijk even of deze persoon over 2 dagen thuis is en laat voorzichtig doorschijnen dat je misschien wel ff langs komt.

5) Je bent verkouden, ach het is de tijd van het jaar. Wat doe je?
(&) je stuurt iemand naar de apotheek om medicijnen te halen en slikt de komende dagen 6 of 7 verschillende pillen per dag.
(%) Je drinkt wat thee en neemt een paracetamol en duikt je bed weer in. Vandaag blijf je thuis.
(@) Met wat extra zakdoekjes in je tas ga je gewoon naar je werk.

Tel je @ % en &

Heb je de meeste @ - je hebt te veel Nederlands bloed in je. Je bent totaal gezakt voor deze Moldavische inburgeringscursus!

Heb je de meeste % - je weet veel, maar past je nog niet helemaal aan aan de moldavische cultuur. Je bent net op het nippertje gezakt voor de inburgeringscursus. Probeer het over een half jaar nog eens.

Heb je de meeste & - gefeliciteerd jij hebt je goed aan de Moldavische cultuur aangepast! Je bent geslaagd voor deze inburgeringscursus.

• 22 Februari 2011 - 10:51

Tjibbe:

Ik heb 3x @, en die andere beide 1x:P
    gelukkig maar:P

• 22 Februari 2011 - 11:39

Marieske:

Maar nu de vraag: zou je slagen voor een Nederlandse inburgeringscursus? Of ben je teveel vermoldaviest :P ?

• 23 Februari 2011 - 17:35

Mama:

hoi Alida, dagen gaan aftellen...
    As dinsdag hoop ik je als echte Nederlandse weer in mijn armen te begroeten...
    Het is nog steeds lekker rommelig thuis vanwege de renovatie...
    laat lekker alles over je heen komen!
    Zo is het leven ook en iedere dag is er weer één...
    Leuk die inburgeringcursus, maar mijn antwoorden zijn ook echt Nederlands gedacht...
    Geniet nog van deze laatste mooie dagen met je vele vrienden en bekenden en geniet van je afscheidstoernee... Xx

• 24 Februari 2011 - 11:26

Marjolijn:

Ik kon wel raden wat de moldavische reactie zou zijn maar of ik zelf echt zo zou handelen is een ander verhaal

Sterkte met afscheid nemen en een goede reis volgende week!

• 27 Februari 2011 - 18:22

Gerjanne:

Ha Alida,
    Leuk zo'n test! Aankomende week mag jij weer testen hoe snel je weer inburgert in Nederland... Veel succes met afscheid nemen en tas pakken, en een goede reis terug!
    Groetjes,
    Hans, Gerjanne en Joris

• 28 Februari 2011 - 20:07

Jos Hazeleger:

Hey Alida,

Alles goed nu je weer terug bent?
    Met mij gaat het eigenlijk wel heel goed op een verkoudheidje na, maar daar komen we wel weer overheen!
    Ik hoop dat je met een goed en positief gevoel kan terug kijken op de afgelopen periode?!

Ik wens je Gods Zegen toe met je verdere Re-entry en veel wijsheid voor je toekomstige plannen!
    Jos

• 14 Maart 2011 - 17:22

Marieske:

Hoe verloopt het inburgeren in Nederland?