Kerstkaravaan - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu Kerstkaravaan - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Alida - WaarBenJij.nu

Kerstkaravaan

Door: Alida

Blijf op de hoogte en volg Alida

09 Januari 2011 | Moldavië, Chisinau

Je hebt je natuurlijk altijd al afgevraagd waar de foto’s voor de prachtige witte kersttafereeltjes op de kerstkaarten genomen zijn. Het bevroren gras en de besneeuwde bomen. Ik ben er achter! Ergens tussen Crasnaseni en Ilenuta kun je een uur lang dit soort foto’s nemen! En rijdend door dit prachtige sprookjesachtige landschap vergeet je toch bijna je bevroren tenen en de hobbelige weg. Bijna!
De eerste dag van de kerstkaravaan hebben we zo’n 7 uur in de auto doorgebracht. De andere dagen was iets minder ver rijden, maar toch hebben we zo’n 800 km in 3 dagen afgelegd. Natuurlijk is een autoritje niets vergeleken met de reis die Maria en Jozef moesten afleggen. Toch waren er wat overeenkomsten. Reizen met een hoogzwangere maria (die in drie dagen 5 keer moest bevallen :) ) een paar herders die in hun vrije tijd graag de wijze mannen/vrouwen uithangen en een engel met dezelfde hobby als de herders, en natuurlijk niet te vergeten een bezorgde Jozef.
200 jaar geleden was er nog geen tv of radio, tegenwoordig zijn die er wel, maar niemand van onze groep had er de afgelopen week naar gekeken of geluisterd en dus werden we plotseling opgeschrikt door een opmerking van de engel. Wat is er met de zon aan de hand? (en omdat de zon ook een ster is, past dat ook wel mooi in het plaatje van lucas)
En dus kwamen we er, tussen de bedrijven door, achter dat er een zonsverduistering was! Als je naar de zon staarde door de blinde ruiten dan leek het wel op een maan. We waren zo verbaasd! Waarschijnlijk was de rest van de wereld uitgerust met telescopen en speciale eclipse zonnebrillen, al dagen aan het wachten op deze bijzondere dag. Wij kwamen er gewoon per toeval achter!
De kerstkaravaan is iets wat OM ieder jaar probeert te doen. Met wat mensen van het team bezoeken we zo veel mogelijk dagcentra’s in een week tijd om daar een programma te doen met de kinderen. Dit keer was het een gecombineerd toneelstuk en poppentheater over de betekenis van kerst. Misschien lijkt het je een beetje raar om in Januari nog over kerst te beginnen, maar hier was het 7 januari weer kerst, en dus was het voor de kinderen precies op tijd!

• 10 Januari 2011 - 10:29

Mama:

wat leuk , Alida dat je weer op zo/n bijzondere manier in Moldavie de dubbele kerstdagen hebt gevierd.
    En dat jullie de dorpen in zijn geweest om het kerstverhaal te laten "zien" en dat jullie je uitstraling van Geloof-Hoop-Liefde hebben kunnen overbrengen op vele mensen/kinderen. Mooi hoor..
    groetjes